close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גישור גירושין: גשר של זהב עבור ילדים - הדרך לשלום בית לאחר פירוד

מערכת שורשיד סיוון, תשפד20/06/2024

הגישור בגירושין מציע דרך חלופית ויעילה לפתרון סכסוכים, המאפשרת לבני הזוג לחסוך זמן וכסף, לשמור על מערכות יחסים ולהגיע לפתרונות מותאמים אישית

תגיות:
אהוד עזורי
הקדמה
גישור גירושין הוא תהליך שמטרתו לסייע לבני זוג הנמצאים בתהליך פירוד להגיע להסכמות משותפות בצורה נעימה ונטולת קונפליקטים. מדובר בתהליך שבו צד שלישי נייטרלי, המגשר, מסייע לצדדים לפתור את חילוקי הדעות ביניהם ולבנות פתרונות המותאמים אישית לצרכיהם ורצונותיהם. במקום לנהל מאבק משפטי ממושך ויקר, הגישור מאפשר לבני הזוג לפרק את השותפות הזוגית בדרכי שלום, תוך שמירה על כבוד הדדי ושיתוף פעולה. "הגישור הוא האמנות של פתרון סכסוכים תוך כדי שמירה על מערכות יחסים," אומרת נעמי פלדמן, מומחית לגישור ויישוב סכסוכים.

מהו
אהוד עזורי
הליך הגישור בגירושין?

הליך הגישור בגירושין הוא תהליך וולונטרי שבו בני הזוג פונים למגשר מקצועי במטרה ליישב את הסכסוכים ביניהם מחוץ לבית המשפט. התהליך כולל סדרת מפגשים שבהם הצדדים מציגים את עמדותיהם, והמגשר מסייע להם ליצור מפגש רצונות ולמצוא פתרונות מוסכמים בנושאים כמו חלוקת רכוש, משמורת ילדים, ורווחתם הכלכלית והנפשית של הילדים. המגשר אינו מכריע בסכסוך אלא מספק תמיכה, הכוונה וכלים להגעה להסכמה. "בגישור, הכוח נמצא בידיים של הצדדים ולא בידיים של שופט או עורך דין," מסביר ד"ר יואב ברק, מומחה לפילוסופיה של הגישור.

עקרונות ומאפיינים של הגישור בגירושין

הליך הגישור בגירושין מבוסס על מספר עקרונות ומאפיינים מרכזיים:

וולונטריות
ההליך מתקיים רק אם כל הצדדים מסכימים להשתתף בו. כל אחד מהצדדים יכול להפסיק את ההליך בכל שלב אם הוא חש שאין תועלת בו. וולונטריות זו מבטיחה שהצדדים פועלים מתוך רצון חופשי ולא מתוך כפייה.

נייטרליות
המגשר הוא צד שלישי נייטרלי שאינו לוקח צד ואינו מקבל החלטות במקום הצדדים. תפקידו הוא להנחות את הצדדים ולהקל על התקשורת ביניהם.

סודיות
כל הנאמר בהליך הגישור נשאר חסוי. עקרון זה מאפשר לצדדים לדבר בפתיחות וללא חשש שהדברים יגיעו לאוזניים לא רצויות.

כבוד הדדי
הליך הגישור מדגיש את החשיבות של כבוד הדדי בין הצדדים. המגשר דואג לכך שהשיחות יתנהלו באווירה מכבדת ובונה.

יתרונות הגישור בגירושין
חיסכון בזמן וכסף
הליך הגישור בגירושין בדרך כלל מהיר יותר וזול יותר מהליך משפטי. הוא מאפשר לצדדים להגיע לפתרון תוך מספר מפגשים במקום לנהל תביעה משפטית ממושכת ויקרה. כפי שאומר עו"ד יונתן כץ, מומחה לדיני משפחה: "הגישור הוא הדרך היעילה ביותר לפתור סכסוכים משפחתיים, והוא חוסך לצדדים את הצורך להתמודד עם ההליכים המורכבים והיקרים של בית המשפט."

שליטה בתוצאה
בגישור, הצדדים הם אלו שמקבלים את ההחלטות, ולא שופט או צד שלישי אחר. זה מאפשר להם להגיע לפתרון שמותאם לצרכיהם ורצונותיהם. כפי שאמר ג'ון סטיוארט מיל, פילוסוף ותיאורטיקן חברתי: "האדם הוא השופט הטוב ביותר לצרכיו שלו." גישה זו מגנה את הכוח והעצמאות של בני הזוג בקבלת החלטות קריטיות לחייהם ולחיי ילדיהם.

שימור מערכות יחסים
גישור מתמקד בפתרון בעיות ובבניית תקשורת בריאה בין הצדדים. הוא מאפשר לבני הזוג לשמור על מערכות יחסים תקינות ולהימנע מהחרפת הסכסוך. בניגוד להליך משפטי שיכול להעמיק את הקרע, הגישור יכול לשמש כגשר על פני תהום, המאפשר לצדדים למצוא קרבה במקום מרחק. "הגישור הוא גשר שמחבר בין צדדים בעיתיים ופותח פתח לשיתוף פעולה," אומרת ד"ר מיכל לוי, פסיכולוגית ומגשרת.

גמישות ויצירתיות
גישור מאפשר גמישות ויצירתיות בפתרונות, בניגוד להליך משפטי שמוגבל במסגרת חוקים ונוהלים נוקשים. הצדדים יכולים למצוא פתרונות ייחודיים שמתאימים בדיוק לסיטואציה שלהם. "בגישור אין פתרונות מדף. כל פתרון הוא תוצר של דיאלוג והתאמה אישית," מציין ד"ר אלון גרוסמן, מגשר ומומחה למשא ומתן.

כמובן, הנה הפסקה המוספת על חשיבות הגישור עבור שלומם ובריאותם הפיזית והנפשית של הילדים:

חשיבות הגישור לשלום ובריאות הילדים

הגישור בגירושין חשוב במיוחד לשלומם ובריאותם הפיזית והנפשית של הילדים. תהליך גירושין יכול להיות טראומטי עבור ילדים, וחשוב לנהל אותו בצורה שתמזער את הפגיעה בהם. בגישור, בני הזוג עובדים יחד כדי למצוא פתרונות שמשקפים את טובת הילדים ומאפשרים להם להמשיך בשגרת חייהם בצורה חלקה ככל האפשר. המגשר מסייע להורים ליצור תכנית משמורת וגישה שמותאמת לצרכים הרגשיים והפיזיים של הילדים, תוך שמירה על תקשורת בריאה ושיתוף פעולה מתמשך בין ההורים. כפי שמסבירה ד"ר ענת סגל, פסיכולוגית ילדים: "כאשר ההורים פועלים יחד לטובת ילדיהם בתהליך הגישור, הם יוצרים סביבה בטוחה ותומכת שמקדמת את הבריאות הנפשית והפיזית של הילדים, ומפחיתה את הלחץ והמתח שנלווים לגירושין."
עקרונות פילוסופיים של הליך הגישור בגירושין

הגישור מבוסס על מספר עקרונות פילוסופיים עמוקים:

העצמה ואוטונומיה
הליך הגישור מעצים את הצדדים בכך שהוא נותן להם את הכוח והאוטונומיה לפתור את הסכסוך בעצמם. המגשר אינו כופה פתרון אלא מאפשר לצדדים למצוא את הדרך המתאימה להם. "הגישור נותן לצדדים את היכולת לקחת אחריות על חייהם ולהוביל את התהליך," אומרת ד"ר דינה כהן, מומחית לפילוסופיה של החינוך.

הקשבה והבנה
הגישור מדגיש את חשיבות ההקשבה וההבנה ההדדית. דרך הקשבה אמפתית והבנת הצרכים והאינטרסים של כל צד, ניתן להגיע לפתרונות מועילים לכולם. "הקשבה אמיתית היא המפתח לפתיחת הדלת להבנה ולפתרון קונפליקטים," מציין מרטין בובר, פילוסוף וחוקר תרבות.

פתרון קונפליקטים כחוויה חיובית
הגישור רואה בקונפליקט הזדמנות לצמיחה ולמידה. הוא מאפשר לצדדים ללמוד על עצמם ועל הצד השני, ולמצוא דרכים לשיפור מערכות היחסים שלהם. "בגישור, הקונפליקט הופך מאיום להזדמנות לבנייה מחודשת של היחסים," אומר פרופ' ישראל אלבין, מומחה לניהול קונפליקטים.

גישור- כשמו כן הוא!!!
הגישור הוא כגשר יציב מעל מים סוערים, המאפשר לצדדים לעבור בבטחה מהצד האחד של הסכסוך לצד השני של הפתרון. המגשר הוא כמצפן, המנחה את הספינה של הצדדים דרך ים הסכסוך לעבר חוף של הבנה ושיתוף פעולה. ההליך המשפטי, לעומת זאת, יכול להידמות למסע במדבר צחיח, שבו כל צד נאבק להגיע לנקודת הסיום, לעיתים תוך פגיעה בצד השני. הגישור מציע נווה מדבר שבו ניתן למצוא מים צלולים ושפע של פתרונות יצירתיים ומועילים.

סיכום
הגישור בגירושין מציע דרך חלופית ויעילה לפתרון סכסוכים, המאפשרת לבני הזוג לחסוך זמן וכסף, לשמור על מערכות יחסים ולהגיע לפתרונות מותאמים אישית. עם עקרונות של וולונטריות, נייטרליות, סודיות וכבוד הדדי, הוא מהווה גשר יציב ומזמין מעל תהום הסכסוך. הפילוסופיה של הגישור מעודדת העצמה, הקשבה והבנה, ומציגה את הקונפליקט כהזדמנות לצמיחה ולמידה. בתהליך הגירושין, הגישור מאפשר לפרק את השותפות הזוגית בדרכי שלום, תוך שמירה על הכבוד ההדדי ושיתוף הפעולה, ובכך מייצר סביבה תומכת ובריאה להמשך החיים החדשים של בני הזוג ולרווחת ילדיהם.

לפרטים נוספים הכנסו אלינו לאתר: https://www.ehudazuri.co.il/
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה